Tuesday, February 5, 2013
4 comments

Mark Mencipta Facebook dalam Bilik Asramanya di Harvard

Tuesday, February 05, 2013

Hari ini admin ingin menceritakan tentang ranking website No 2 di dunia iaitu Facebook. Kebanyakkan hampir seluruh rakyat mempunyai akaun Facebook dari yang kanak-kanak hingga ke dewasa dan segelintir orang tua. Mereka tahu apa itu Facebook dan siapa pengasas Facebook iaitu Mark Zuckerberg tetapi tidak tahu asal usul Facebook.

Nama Facebook berasal daripada timangan yang digunakan untuk buku-buku yang diserahkan oleh pihak pentadbiran universiti kepada para penuntut pada permulaan tahun akademik di AS dengan tujuan membantu penuntut saling mengenali. Facebook telah diasaskan oleh Mark Zuckerberg dan disertai bersama-sama rakan-rakan sebiliknya dan satu kursusnya sains komputer iaitu  Eduardo Saverin (aspek perniagaan), Dustin Moskovitz(pengaturcara), Andrew McCollum (pereka grafik), dan Chris Hughes untuk mempromosikan tapak web ini. Sebelum nama Facebook adalah Thefacebook atau TheFacebook.com. Perkataan The telah digugurkan dari namanya setelah nama domain facebook.com dibeli dengan harga $200,000 pada tahun 2005.

Keahlian Facebook pada mulanya adalah untuk penuntut di Harvard dan dalam sebulan pertama hampir separuh penuntut di Harvard menyertainya.Pada Mac 2004, Facebook telah memperluaskan ke Universiti-universiti lain seperti Columbia, Stanford dan Yale. Akhirnya Facebook telah memperluaskan ke sekolah tinggi dan maktab pengajian, dan syarikat di seluruh negara dengan membuka keahliannya pada berumur 13 tahun keatas dengan alamat e-mail yang sah.

Facebook juga berdepan dengan kontroversi. Mula-mulanya, ia pernah disekat secara sementara di beberapa negara termasuk Syria,China,Vietnam dan Iran. Facebook juga dilarang di kebanyakan tempat kerja untuk menghindarkan para pekerja daripada membuang masa bersama perkhidmatannya..

Facebook juga pernah ditawarkan oleh Syarikat Google dan Yahoo hampir USD 1 bilion tetapi Mark Zuckerberg enggan menjual dan "Facebook bukan untuk dijual" kata beliau. Pelbagai kiritikan dan mengatakan beliau bodoh kerana tidak menjual Facebook tetapi beliau tetap tak nak menjualnya juga. Akhirnya beliau telah dinobatkan kerana menjadi Remaja terkaya di dunia dengan hartanya dan Facebook mendapat untuk sebanyak USD 3.1 bilion pada 2011. Akhirnya, syarikat-syarikat besar seperti Microsoft, Paypal dan sebagainya telah membuat pelaburan dan membeli saham di Facebook. Itulah cerita Facebook sebenarnya. 







PEKERJA DI RUMAH DI PERLUKAN SEGERA
Gaji Sehingga RM1300 - RM3400 Sebulan

Syarat Kelayakan:
- Asas komputer & internet
- Microsoft Office (Words & Excel)
- Boleh menulis, membaca & faham B.Inggeris
- Komputer/Laptop
- Akses ke talian internet
- 18 tahun keatas
- Boleh bekerja tanpa pengawasan

Maklumat lanjut layari:
http://www.jobdirumah.com/auldey21

4 comments:

 
Toggle Footer
Top